‘نیمی از دختران استان‌های مرزی ایران’ ترک تحصیل می‌کنند‌

 ۱۳۹۶/۶/۱۸
مدرسه
مدرسه‌ای در ایرانشهر

یک مقام آموزش و پرورش ایران می‌گوید نیمی از دخترانی که در استان‌های مرزی ایران زندگی می‌کنند، پس از مقطع ابتدایی، تحصیل را رها می‌کنند.

رضوان حکیم‌زاده، معاون امور ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، به خبرگزاری ایلنا گفته است: “در بسیاری از استان‌های مرزی، نرخ پوشش دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه حدود ۵۰ درصد است، یعنی ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان این مقطع در مدرسه حضور ندارند.”

خانم حکیم‌زاده این آمار را “تکان‌دهنده” خوانده و گفته است احتمالا “ازدواج زودهنگام” یکی از دلایل ترک تحصیل دختران در استان‌های مرزی ایران است.

در ایران سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال است. همچنین با اجازه پدر، “به شرط مصلحت، با تشخیص دادگاه صالح” ازدواج با دختران کوچکتر از ۱۳ سال هم ممکن است.

رضوان حکیم‌زاده به ایلنا گفته است “دبیرخانه مناطق محروم” مطالعاتی درباره ترک تحصیل کودکان داشته و بنا بر آن دلایل متعددی برای بازماندن کودکان ایرانی از تحصیل وجود دارد.

خانم حکیم‌زاده می‌گوید در مواردی که خانواده‌ها نیاز مالی دارند، کودکان به دلیل اشتغال به کار ترک تحصیل می‌کنند.

او گفته است: “یا در برخی استان‌ها به دلیل تعصباتی که وجود دارد،‌ ممکن است دخترانشان را به مدارس مختلط یا جایی که معلم خانم ندارد،‌ نفرستند.”

رضوان حکیم زادهحق نشر عکسILNA
Image captionخانم حکیم‌زاده نیاز مالی خانواده‌ها، تعصبات و ازدواج در سن پایین را از دلایل ترک تحصیل دانسته است

دوری مدرسه هم دلیل دیگری برای ترک تحصیل است. معاون آموزش و پرورش گفته است: “در برخی از روستاها به دلیل دور بودن مدرسه فرزندانشان را علیرغم وجود وسیله حمل و نقل به مدرسه نمی‌فرستند.”

موضوعات مرتبط