یک‌سوم دانش‌آموزان کشور در مدارس فرسوده درس می‌خوانند

دریافت شد از: لیلا سعادت

از زمانی که مجلس شورای اسلامی قانون اختصاص ۴ میلیارد دلار برای تخریب بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده کشور را به تصویب رساند، ۷ سال می‌گذرد و در این مدت، تحصیل دوسوم دانش‌آموزان کشور در مدارس فرسوده به یک‌سوم رسیده است………..

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، بحث مدارس فرسوده از جمله مواردی بود که در سال‌های قبل از 84 نگرانی‌های بیشماری بین مسئولان نوسازی مدارس ایجاد کرده بود؛ به‌گونه‌ای که مسئولان وقت نوسازی کشور، از مدارس فرسوده به عنوان «بمب ساعتی» یاد می‌کردند.

در تاریخ 22 اسفند 83 محمدعلی افشانی، رئیس وقت سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در مصاحبه‌ای به فارس گفت: «حدود 72 هزار کلاس درس خطر آفرین در کشور وجود دارد که 40 هزار کلاس درس در حکم بمب ساعتی هستند که اگر عمل کنند، فاجعه‌ای رخ می‌دهد».

سازمان نوسازی مدارس کشور چندی بعد به طور رسمی اعلام کرد 26 هزار مدرسه از مجموع 110 هزار مدرسه کشور نیاز به مقاوم‌سازی دارد و 32 هزار مدرسه نیز باید تخریب و بازسازی شود؛ آمار نگران کننده فوق باعث شد، دولت و مجلس به تکاپو برخیزند و در نهایت در سال 85 مقرر شد که طی 4 سال، 4 هزار میلیارد تومان به سازمان نوسازی مدارس کشور برای تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده اختصاص یابد.

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «در حال حاضر چه تعداد مدرسه فرسوده در کشور داریم؟»، اظهار داشت: درصد مدارس نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی در کشور نسبت به سال 1384 نصف شده است.

وی ادامه داد: در سال 1384 و در ابتدای سال 1385 که قانون بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس به تصویب رسید، آمار نشان می‌داد که دوسوم دانش‌آموزان در فضاهای تخریبی و نیازمند مقاوم‌سازی درس می‌خواندند و در پایان سال 91، این آمار معکوس شده است.

رئیسی اضافه کرد: این آمارها نشان می‌دهد با توجه به ساخت و سازی که به دنبال مصوبه و اختصاص اعتبارات بسیار خوب برای موضوع مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی در اختیار سازمان نوسازی قرار گرفت، کاملاً آمار معکوس شده است؛ در حقیقت دوسوم دانش‌آموزان در کلاس درس‌های مستحکم، استاندارد و ایمن مشغول به تحصیل هستند و یک‌سوم دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی نیازمند مقاوم‌سازی و نیازمند تخریب و بازسازی درس می‌خوانند.

وی با بیان اینکه وجود مدارس تخریبی در شهرهای مناطق محروم کشور بسیار اندک است، گفت: عمده مشکل ما درباره مدارس فرسوده، در کلانشهرهاست.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: اگر اعتبارات که برای ما در قالب موافقت‌نامه این طرح پیش‌بینی شده است، در سال‌های آتی تخصیص یابد، جمهوری اسلامی می‌تواند با افتخار اعلام کند که مدارس تخریب و بازسازی به حداقل ممکن رسانده است. خبرگزاری فارس 09 مهرماه