کاهش بودجه آسیبهای اجتماعی/ مخالفت با ازدواج فرزند خوانده و سرپرست

فرستنده: لیلا سعادت

نیم نگاهی به:

1- اعلام نرخ امید به زندگی در ایران و سایر کشورها

2- اجرای طرح غربالگری اوتیسم در 5 استان کشور

3- تولد روزانه ۳۰ کودک کم‌شنوا در کشور

4- کاهش 13 میلیاردی بودجه آسیبهای اجتماعی

5-عدم افزایش مستمری مددجویان امداد در سه سال گذشته

6- ازدواج فرزند خوانده با سرپرست خلاف روح قانون است، 7- و 8- و……

اعلام نرخ امید به زندگی در ایران و سایر کشورها، اجرای طرح غربالگری اوتیسم در 5 استان، کاهش 13 میلیاردی بودجه آسیبهای اجتماعی، اعلام فهرست 136 قلم داروی بیماران خاص به داروخانه ها، بیمه 100 هزار کارگر ساختمانی ،افتتاح اولین مرکز سرای سالمندان ویژه هنرمندان، عدم افزایش مستمری مددجویان امداد در سه سال، مخالفت با ازدواج فرزند خوانده با سرپرست، تشکیل شورای ملی سالمندان تا یک ماه آینده و…، مهمترین اخبار حوزه رفاه و آسیبهای اجتماعی در این هفته است.

 در هفته جاری با توجه به برگزاری مراسم روز جهانی ناشنوا و روز سالمند اخبار مهم و زیادی در حوزه بهزیستی ، رفاه و همچنین تامین اجتماعی رخ داد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم.

اعلام نرخ امید به زندگی در ایران و سایر کشورها

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در این هفته با اشاره به اینکه نرخ امید به زندگی در آسیا 62 تا 80 سال اعلام شده است که ایران در این شاخص با 73 سال، هفت سال با کشور اول آسیا که ژاپن است، فاصله دارد، گفت: براساس آمارهای جهانی هنگ کنک با 83 سال دارای بیشترین نرخ امید به زندگی و سیرالئون و افغانستان با 47 و 43 دارای کمترین نرخ امید به زندگی در جهان هستند.

سید حسن موسوی چلک افزود امروزه در دنیا یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی  و توسعه نیافتگی مربوط به شاخص«امید به زندگی» است. امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر هر عضو آن جامعه چند سال می‌تواند توقع داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه آمارهای ارائه شده در زمینه امید به زندگی در ایران متفاوت است، تاکید کرد: مجمع جهانی اقتصاد این شاخص را در ایران 73 سال اعلام کرده است. براساس این آمار، هنگ کنگ با 83 سال بالاترین رتبه و دو کشور ژاپن و سوییس با 82سال در مقام بعد قراردارند.همچنین کشور سیرالئون با 47سال در پایین ترین رتبه در دنیا قراردارد.

اجرای طرح غربالگری اوتیسم در 5 استان کشور

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی نیز در هفته جاری از آغاز اجرای طرح غربالگری اوتیسم در پنج استان کشور خبر داد و گفت: در این مرحله 200 هزار کودک 2 تا 5 ساله تحت بررسی قرار می‌گیرند.

یحیی سخنگویی با اشاره به اینکه طرح غربالگری اوتیسم در پنج استان قم، همدان، خوزستان، خراسان رضوی و کرمان در حال برگزاری است، گفت: 433 پایگاه سطح اول برای غربالگری کودکان در نظر گرفته شده است.

وی در مورد میزان شیوع اوتیسم در کشور خاطر نشان کرد: میزان شیوع این اختلال در کشور 8 در 10 هزار است که این رقم در سایر نقاط دنیا 80 در 10 هزار است، اما در مورد تفاوت آماری بالایی که وجود دارد می‌توان علت آن را دقیق نبودن آمار و یا انجام نگرفتن تحقیقات در سطح وسیع عنوان کرد.

تولد روزانه ۳۰ کودک کم‌شنوا در کشور

مدیرکل دفتر توانپزشکی سازمان بهزیستی نیز در روز ناشنوا از تولد روزانه بیش از ۳۰ کودک کم‌شنوا در کشور خبر داد و گفت:30 درصد ناشنوایان تحت پوشش از تحصیلات دانشگاهی برخوردارند.

زهرا نوپرست افزود: سال گذشته نخستین سمپوزیون علمی “خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا” با همکاری دانشگاه و سایر بخش‌های غیردولتی برگزار شد.

وی تصریح کرد سازمان بهزیستی کشور بنا دارد با تعامل دانشجویان و اساتید اقدامات خوبی را در حوزه مطالعاتی کودکان کم شنوا و ناشنوا انجام دهد و با مداخلات به موقع می‌توان از بروز معلولیت‌ها و بخصوص تولد کودکان کم‌شنوا و ناشنوا جلوگیری کرد.

وی اظهار داشت هم‌اکنون بیش از 127 هزار ناشنوا تحت پوشش بهزیستی هستند که از این تعداد 30 درصد تحصیلات دانشگاهی دارند که از خدمات سازمان بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

کاهش 13 میلیاردی بودجه آسیبهای اجتماعی

مدیر کل آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این هفته از کاهش 13 میلیارد تومانی بودجه مربوط به کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: علی رغم افزایش آسیبهای اجتماعی، بودجه مربوط به این بخش کاهش یافته است.

موسوی افزود: در بودجه سال 92 مبلغ 18 میلیارد تومان برای اجرای برنامه های کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی اختصاص یافته است در حالیکه این رقم در سال گذشته 30 میلیارد تومان بود.

به گفته وی، کاهش بودجه آسیبها درحالی انجام شده است که هیچ علامتی حاکی از کم شدن آسیبهای اجتماعی در جامه مشاهده نمی شود.

اعلام فهرست 136 قلم داروی بیماران خاص به داروخانه ها

پس از اعلام رایگان شدن دارو از سوی تامین اجتماعی برای بیماران خاص تحت پوشش این سازمان، معاون درمان تامین اجتماعی در روزهای میانی هفته جاری از اعلام فهرست 136 قلم داروی بیماریهای خاص که قرار است به صورت رایگان در اختیار بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرد خبر داد و گفت: این لیست از امروز برای داروخانه ها ارسال شده تا آنها را در اختیار بیماران خاص قرار دهند .

هدایت الله ادیب نیا افزود: فهرست نهایی 136 قلم داروی بیماران صعب العلاج دیروز به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ و از امروز دوشنبه 8 مهرماه تمام این فهرست برای داروخانه ها به روز شد تا بتوانند داروهای بیماران خاص را تحویل دهند.

وی با اشاره به اینکه بیماران هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی بیماران خاص هستند ، تاکید کرد: داروهای این دسته از بیماران بیمه شده صد درصد رایگان بود ولی به علت افزایش قیمتی که امسال صورت گرفت، بیماران مجبور بودند ما به التفاوت آن را خودشان پرداخت کنندکه براساس تفاهم نامه امضا شده هزینه داروها کاملا رایگان شد.

بیمه 100 هزار کارگر ساختمانی در سال جاری

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در این هفته با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون 100 هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند ، گفت: امسال اعتباری برای بیمه کارگران به تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

سیدتقی نوربخش افزود: علی رغم اینکه در سال جاری بوده ای برای بیمه کارگران ساختمانی پرداخت نشده است اما ما توانستیم با اعتبارات سازمان تعدادی از کارگران ساختمانی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

وی گفت: بودجه بیمه کارگران ساختمانی براساس قانون باید از محل عوارض ارزش افزوده تامین شود که تا امروز این موضوع عملیاتی نشده است.

افتتاح اولین مرکز سرای سالمندان ویژه هنرمندان

در هفته جاری که روز جهانی سالمند بود اولین مرکز سالمندان ویژه هنرمندان افتتاح شد و رئیس سازمان بهزیستی در این مراسم گفت در این مرکز خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی تخصصی به هنرمندان سالمند ارائه می شود.

همایون هاشمی افزود: سال گذشته در همین روزها وعده‌ای را به استاد انتظامی در خصوص راه‌اندازی سرای سالمندان ویژه هنرمندان دادیم که در نهایت توانستیم با همکاری جهاد دانشگاهی نخستین مرکز توانبخشی (سرای سالمندان) ویژه هنرمندان را افتتاح کنیم.

وی تصریح کرد: تلاش شده این مرکز، یک مرکز کاملاً تجهیز شده و دارای خدمات متنوع باشد تا سالمندان بتوانند با حضور در این مرکز خدمات خوبی را دریافت کنند.

ارائه بسته تشویقی برای حمایت از ازدواج سالمندان

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد نیز در مراسم روز سالمند از ارائه بسته تشویقی به منظور حمایت از ازدواج سالمندان تحت پوشش سالمندان کمیته امداد خبر داد و گفت: سالمندانی که ازدواج کنند از مستمری و وام اشتغال برخوردار می شوند.

علی محمد ذوالفقاری افزود: در حال حاضر 1.5 میلیون نفر از 6 میلیون 200 هزار سالمندان کشور تحت پوشش کمیته امداد بوده و از خدمات این نهاد بهره مند می شوند.

وی تاکید کرد: 60 درصد سالمندان را زنان و 40 درصد آنان را مردان تشکیل می دهند و همچنین 60 درصد سالمندان تنها زندگی می کنند.بر اساس آمارهای موجود حدود 60 درصد سالمندان نیز در روستاهای محروم زندگی می کنند و متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در دوره های قبل وجود داشت 90 درصد سالمندان بی سواد و کم سواد هستند.

عدم افزایش مستمری مددجویان امداد در سه سال گذشته

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز در روزهای پایانی هفته جاری با اشاره به اینکه سه سال است مستمری مددجویان کمیته امداد افزایش نداشته است گفت: این که مستمری ها به صورت تساوی در مناطق مختلف کشور توزیع می شود درست و عادلانه نیست و همچنین بر اساس قانون باید میزان مستمریها 40 درصد حداقل حقوق می شد که این گونه نشده است.

حسین انواری افزود در بودجه سال 92 اعتباری برای افزایش مستمری های مددجویان اختصاص پیدا نکرد که این امر شامل حال بهزیستی هم می شود.

وی گفت: بر اساس قانون برنامه سوم و چهارم توسعه مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی باید 40 درصد حداقل حقوق تعیین می شد در صورتی که این قانون عملی نشده است.

ازدواج فرزند خوانده با سرپرست خلاف روح قانون است

در هفته جاری ماده 27 لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مبنی بر ازدواج فرزند خوانده با سرپرست حواشی زیادی به همراه داشت و کارشناسان و فعالان حقوق کودک انتقادهای تندی بر این قانون داشتند بطورکه باعث اظهار نظر وزیر دادگستری در این خصوص شد.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی عنوان کرد باید بر روی لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست اصلاحاتی انجام شود تا تبصره ماده 27 این لایحه برای افکار عمومی مسئله‌ ساز نشود.

وی در حاشیه ششمین جلسه شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک درباره لایحه حمایت از کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست، گفت: سازمان بهزیستی توضیحات لازم را در مورد این قانون داده است و این قانون، قانونی پیشرفته و ارزشمند است و زوایای خوبی را برای حقوق کودک مورد توجه قرار داده و بنا شده اطلاع‌رسانی در این زمینه شود.

وی با تاکید بر اینکه روح قانون، عدم ازدواج فرزندخوانده با سرپرست است، ادامه داد: این موضوع در موارد استثنایی امکان‌پذیر است که قانونگذار هم اشاره داشته با نظر دادگاه انجام شود؛ بنابراین باید اصلاحاتی انجام شود تا چنین مسائلی برای افکار عمومی مساله‌ساز نشود. بنا شده که ما این موضوع را پیگیری کنیم تا این دغدغه برطرف شود ضمن این که احکام شرعی باقی بماند ولی مساله‌سازی نکنیم.

تشکیل شورای ملی سالمندان تا یک ماه آینده

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: شورای ملی سالمندان نقش سیاستگذاری،‌ هماهنگی و نظارت را دارد که متاسفانه به شکل تعطیل در آمده و براساس برنامه ریزیهای انجام شده طی ماه آینده این شورا راه اندازی می‌شود.

علی ربیعی در همایش بزرگ خانواده سالمندان با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور در حوزه سالمندان و همچنین راه اندازی شورای ملی سالمندان، افزود: سند ملی برنامه‌های راهبردی سالمندان کشور را باید تصویب کنیم. در برنامه‌هایی که در نظر داریم اول این است که آمارها را دقیق و طبقه بندی کنیم و بر اساس نیازمندی‌ها کارها را انجام دهیم. باید با شهرداری در این زمینه مذاکراتی داشته باشیم و یکدیگر را در این زمینه کمک کنیم.

وی گفت: بزرگترین اشتباه این است که سالمند را در آینه سن مشاهده کنیم،اصلا سالمند را نباید با سن و توانمندی جسمی دید. سالمند گنجینه دانش و هنر و یک اسطوره برای جامعه است با توجه به زیبایی‌هایی که می‌توانند در عرصه‌های مختلف به وجود بیاورند.خبرگزاری مهر 11 مهرماه