آمار دقیق اعتیاد در دانش‌آموزان مشخص خواهد شد؟

دریافت از: لیلا سعادت

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر:

آمار دانش آموزان معتاد کمتر از نیم درصد است!!!

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر چند روز پیش از کاهش سن اعتیاد خبر داد و گفت که بر اساس آمارگیری نمونه‌ای و پژوهش‌هایی که در مدارس در دست است این آمار کمتر از نیم درصد است. حالا معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر اعلام می‌کند که درهای مدارس به روی پژوهشگران این ستاد باز شده تا معلوم شود پشت این درها چه می‌گذرد. اتفاقی که کارشناسان و متخصصان آسیب‌های اجتماعی از آن به عنوان خبر خوش سال در حوزه آسیب‌های اجتماعی یاد می‌کنند و می‌گویند این مهم نیست که چه آماری از موضوع اعتیاد دانش‌آموزان به دست می‌ آید بلکه مهم این است که با شفاف‌سازی دولت می‌توان اعتیاد را در بین دانش‌آموزان، افراد کم سن و سال و آینده‌سازان مملکت آسیب‌شناسی و پیشگیری کرد.

توافق‌طلایی ستاد مبارزه با موادمخدر و‌آموزش‌‌و‌‌پرورش

 بابک دین پرست معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر در پاسخ به این سوال که چه هشداری باعث شد پس از 30 سال مدارس آغوش خود را برای چنین طرح‌هایی باز کنند، می‌گوید: تغییر رویکرد منطقی در مدیران باعث چنین رویکردی شده است.

او با اشاره به آماری که توسط وزیر کشور اعلام شده است می‌افزاید: نیم درصد آخرین آماری است که در اختیار ماست ولی امسال در همکاری و تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت آموزش و پرورش طی یک اقدام استراتژیک یک شیوع شناسی را در مدارس خواهیم داشت. دین‌پرست در تشریح تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد مبارزه با موادمخدر و وزارت آموزش و پرورش می‌افزاید: در این تفاهم‌نامه 13 فعالیت مشخص شده است. رویکرد ما با این وزارتخانه تغییر کرده است.

امسال جامعه هدف ما دانش‌آموزان هستند که در کنار مدیران، والدین و مربیان آموزش و پرورش مورد توجه قرار گرفته‌اند. طرح مدرسه عاری از خطر است که ویژه دانش‌آموزان پایه اول مقطع متوسطه دوم دولتی است که در مناطق در معرض خطر و آسیب‌پذیر استان‌های سراسر کشور اجرا می‌شود. طرح دیگر آموزش مهارت‌های مقابله‌ای است که ویژه دانش‌آموزان ابتدایی است. طرح مراقبت اجتماعی محور همه مقاطع تحصیلی را در بر می‌گیرد. در کنار اینها طرح ویژه مراقبت‌های از خود را داریم که ویژه سال ششم ابتدایی است.

در کنار اینها آموزش مهارت‌های زندگی، سبک‌های فرزند پروری، روش‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد و… را نیز برای والدین دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و متوسطه خواهیم داشت. این طرح‌ها در مدارس دخترانه و پسرانه اجرا خواهد شد و فقط سطوح تحصیلی تفکیک‌کننده آنهاست.

مدیرکل کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر، با بیان اینکه در کنار این فعالیت‌ها برای اولین بار در مورد دو برنامه مهم با وزارت آموزش و پرورش به توافق رسیدیم، می‌گوید: این توافق طلایی بین ستاد و وزارت آموزش و پرورش است. نام اولین برنامه این توافق، مداخلات آموزشی روانی، اجتماعی و دومین برنامه مداخلات و حمایت آموزشی روانی، اجتماعی و آموزش‌های درسی، مراقبتی دانش‌آموزان پرخطر به‌ویژه دانش‌آموزان در معرض اعتیاد (برای دانش‌آموزان خانواده‌های زندانیان، معتادین، فرزندان طلاق و…) است. طبق این طرح می‌توان دانش‌آموزی که مصرف‌کننده یا سوءمصرف‌کننده موادمخدر است را با طرح‌های تلفیقی درمانی و آموزشی حفظ کرد تا از چرخه تحصیل خارج نشود. این دو طرح قابل اجرا در مقاطع متوسطه اول (راهنمایی) و متوسطه دوم (دبیرستان) است. بابک دین پرست با تاکید بر نحوه برخورد با دانش‌آموز ادامه می‌دهد: هر انعکاس و هشدار اشتباهی می‌تواند بازتاب و اثرات منفی داشته باشد. حساسیت ستاد بر مربیانی که می‌خواهند با دانش‌آموزان ارتباط بگیرند به مراتب بیش از حوزه‌های دیگر است. به دلیل اقتضای سن باید با طمانینه و وسواس خاصی با آنها رفتار شود. مشاورین مدارس آموزش‌های خاصی خواهند دید تا این مسئولیت بزرگ را بردوش بکشند.

به گفته مدیرکل کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر 6 عنوان نشریه داخلی پیشگیری نوین با هدف اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی از روش‌های پیشگیری از اعتیاد را در اختیار دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم و 6 عنوان نشریه برای مدیران و مشاوران را در دسترس مقطع متوسطه دوم خواهیم گذاشت. این نشریه‌ها از محل اعتبارات ستاد تامین و تهیه شد و به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان، مدیران و مشاوران قرار خواهد گرفت. خبر آنلاین 14 آذرماه