مادرانی که زود با کودکی وداع می کنند

دریافت از لیلا سعادت

 در سال 91، چهار تولد براي مادر 10 ساله، 17 تولد براي مادر 11 ساله،

50 تولد براي مادر 12 ساله، 275 تولد براي مادر 13 ساله

و 1289 تولد براي مادر 14 ساله ثبت شده است

شايد ثبت 4 تولد در سال 91 براي مادران ده ساله در مقابل يک ميليون و 102 هزار و 633 تولد ثبت شده براي مادران 20 تا 34 سال ( سن مناسب براي بارداري و زايمان) قابل توجه نباشد، اما تصور نگهداري يک طفل توسط يک کودک 10 ساله به عنوان مادر، تصور دلهره آوري است.

به نوشته ابتکار، در سال 91، چهار تولد براي مادر 10 ساله، 17 تولد براي مادر 11 ساله، 50 تولد براي مادر 12 ساله، 275 تولد براي مادر 13 ساله و 1289 تولد براي مادر 14 ساله ثبت شده است.اين آمار جداي از آمار حاملگي‌هاي سنين 15 تا 19 سال که به آنها در اصطلاح حاملگي نوجواني گفته مي‌شود، است.

براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، در سال 91، چهار هزار و 377 تولد براي مادران 15 ساله، ده هزار و 637 تولد براي مادران 16 ساله، 19 هزار و 881 تولد براي مادران 17 ساله، 31 هزار و 494 تولد براي مادران 18 ساله و 43 هزار و 925 تولد براي مادران 19 ساله ثبت شده است.براساس آمار سال 91، تولدهاي مربوط به مادران زير 19 سال، 1/8 درصد کل تولدها را تشکيل مي‌دهند.

همگان به اين نکته اذعان دارند که ازدواج امري پسنديده و سنت حضرت رسول (ص) است اما بارداري در سني که هنوز کودک يا نوجوان در حال رشد است امريست که تمامي کارشناسان و پزشکان بر نامطلوب بودن آن مهر تاييد مي‌زنند.نوجوانان در حال رشد و تکامل هستند و نياز آنها به انرژي و تغذيه مناسب نسبت به افراد مسن تر بيشتر است، بنابراين حاملگي آنها را با کمبودهايي مواجه مي‌کند که نه تنها مادر بلکه به جنين نيز مي‌تواند آسيب برساند.پزشکان به اين امر اذعان دارند که احتمال کم وزني نوزاد براي اين دسته از مادران بسيار بالاست و اين کم وزني، نوزاد را در معرض عوارض مختلفي از جمله: عفونت، سوء تغذيه، معلوليت‌هاي طولاني مانند اختلال بينايي و شنوايي، مشکلات يادگيري و عقب ماندگي‌هاي ذهني قرار مي‌دهد.

دکتر شهلا کاظمي پورعضو هيات علمي پژ‍وهشکده جمعيتي آسيا و اقيانوسيه در اين خصوص مي‌گويد: روانشناسان در خصوص اينکه دقيقا چه سني نوجواني محسوب مي‌شود اتفاق نظر ندارند چرا که بحثهاي فرهنگي واجتماعي مي‌تواند درتعريف اين محدوده سني که بطور کلي سن بين 10 تا 19 سالگي در نظر گرفته مي‌شود، تاثير داشته باشد.

وي ادامه مي‌دهد: براساس آمار دو سوم دختران زير 19 که باردار مي‌شوند هيچ برنامه اي براي مادر شدن نداشته و بطور ناخواسته باردار مي‌شوند.وي مي‌افزايد: در بحث آمار ازدواج‌هاي زودهنگام در برخي از مناطق به دليل آنکه سن دختر پايين است و هنوز به سن قانوني ازدواج نرسيده، ازدواجي ثبت نمي‌شود و تنها در صورت بروز بارداري است که براي ثبت ازدواج اقدام مي‌کنند و همين باعث مي‌شود آمارها در خصوص سن دختر در زمان ازدواج خيلي هم دقيق نباشد.

دکتر «کاظمي پور» يکي از شاخصهايي که در ازدواج زودهنگام دختران تاثير مي‌گذارد را عامل فقر فرهنگي و مادي مي‌داند و مي‌گويد: اين دسته از خانواده‌ها فکر مي‌کنند که ازدواج بهترين راه حل براي محافظت از دختران بوده و علاوه بر آن ازدواج دختر با يک مرد مسن تر مي‌تواند امنيت مالي و اقتصادي بيشتري براي دختر بهمراه داشته باشد و در عين حال از بار هزينه‌هاي خانواده نيز کاسته مي‌شود.

اين عضو پژ‍وهشکده جمعيتي آسيا و اقيانوسيه بالاترين ميزان طلاق به نسبت ازدواجهاي همان گروه سني را بين گروههاي سني 15 تا 19 سال و بعد 10 تا 14 سال مي‌داند.وي همچنين بيشترين ولادت ثبت شده در سال 91 را براي مادران 10 تا 19 ساله به ترتيب مربوط به استانهاي سيستان و بلوچستان با 7/13 درصد، اردبيل با 1/13 درصد و خراسان شمالي با 2/11 درصد از سهم کل تولد‌هاي استان وکمترين ولادت ثبت شده براي مادران 10 تا 19 ساله به ترتيب مربوط به استانهاي اصفهان با 9/3 درصد، تهران با 3/4 درصد و فارس با 6/5 درصد از سهم کل تولد‌هاي استان دانست.

دکتر«فريده خلج آبادي فراهاني» عضو موسسه مطالعات و مديريت جامع و تخصصي جمعيت در اين خصوص مي‌گويد خوشبختانه موضوع حاملگي کودکان و نوجوانان زير 19 سال در کشور ما از سال 2005 تاکنون در حال کاهش بوده اما هنوز متوسط 30 تولد در مقابل هر هزار دختر 10 تا 19 سال است که نشان مي‌دهد اين موضوع در کشور ما قابل بررسي و توجه است.

وي مي‌گويد: علي رغم اينکه نرخ تولد براي مادر زير 15 سال در ايران کم است و در طول سالها شاهد کاهش اين نرخ هستيم اما به اين نکته بايد توجه کرد که کاهش درصد اين تولدها به خاطر افزايش جمعيت جوان در ايران است و در واقع تعداد مطلق اين تولد‌ها تقريبا ثابت و حتي بعضا افزايش را هم نشان مي‌دهد و اين جاي تامل دارد.

دکتر «فراهاني» ادامه مي‌دهد: تعداد کارشناسان بهداشت و ماما در استانهايي مانند سيستان و بلوچستان که از نرخ تولد بيشتري در اين رنج سني برخوردارند کمتر از استانهايي با نرخ تولد کمتر مي‌باشد و اين نشان دهنده رابطه مستقيم تعداد کارشناسان بهداشت و مامايي با نرخ تولد‌ها است.وي مي‌افزايد: بر اساس مطالعه اي که در سال 2009 در تهران انجام شده مشخص شده 11 هزار سقط در تهران صورت مي‌گيرد که رنج ثبت آن از 20 سالگي تا 34 سالگي بوده است و هيچ مشخصه اي براي دختران زير 19 سال يا دختران ازدواج نکرده وجود ندارد که بتوان آن را به عنوان يک موضوع اجتماعي در نظر گرفت.

وي به مطالعات خود در حوزه جمعيت شناسي اشاره مي‌کند مي‌گويد: براساس مطالعات دانشگاهي حدود يک سوم زنان نوجوان از اين عوارض که بعضا در تمام طول عمر همراه آنها است رنج مي‌برند. تابناک 14 آذرماه