کودک قربانی اسید پاشی پس از دو سال جان باخت

۲۲ تیر ۱۳۹۹

خبرگزاری هرانا – روز شنبه ۲۱ تیر، ماهان عسکری، کودک قربانی اسید پاشی در اسلام آباد غرب بر اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد. وی در فروردین ماه ۹۷ در حالی که فقط ۱۱ سال داشت در راه مدرسه قربانی اسیدپاشی شد. پدر او پیشتر با انتقاد از نبود قوانین پیشگیرانه در خصوص اسیدپاشی و عدم وجود سازمان های حمایت کننده برای قربانیان آن گفته بود با توجه به شدت سوختگی و این که ماهان کودکی در حال رشد است باید مکررا تحت عمل جراحی با هزینه های سنگین قرار بگیرد، هر چه داشتیم را فروختیم اما نمی توانیم از پس هزینه ها بربیاییم.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رکنا، روز شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۹، ماهان عسکری، کودک اهل اسلام آباد غرب که پیشتر مورد اسیدپاشی قرار گرفته بود در اثر شدت آسیب وارده جان خود را از دست داد.

بر اساس این گزارش، این کودک ۱۴ ساله در دو سال گذشته بارها مورد عمل جراحی قرار گرفت و ساعت های متمادی در اتاق عمل در بیهوشی کامل بسر برده بود.

گفته می‌شود متهم این اقدام در حال حاضر در زندان به سر می‌برد.

این کودک در فروردین ماه ۹۷ در حالی که فقط ۱۱ سال داشت قربانی اسیدپاشی شد.

پدر ماهان پیشتر در طی گفت و گویی به شرح جزییات وقوع این حادثه تلخ پرداخته و گفته بود: “یک روز پسرم سراسیمه از مدرسه به خانه برگشت و در حالی که یک طرف صورت، دور چشم، قسمتی از سر و پشت بدنش آسیب دیده بود گفت شخصی روی صورتش نفت پاشیده است. بلافاصله او را به بیمارستان منتقل کردیم و تحت درمان قرار گرفت، اما با توجه به شدت سوختگی و این که ماهان کودکی در حال رشد است باید مکررا تحت عمل جراحی با هزینه های سنگین قرار بگیرد. هر چه داشتیم فروختیم اما نمی توانیم از پس هزینه ها بربیاییم”.

پدر ماهان در این گفتگو از نبود قوانین پیشگیرانه در خصوص اسیدپاشی و عدم وجود سازمان های حمایت کننده برای قربانیان اسیدپاشی گفته بود.

اسید، یکی از معدود محصولاتی است که بازار خرید و فروش آن در کشور هرگز از رونق نیفتاده است. علاوه بر سهولت دسترسی و تهیه اسید در بازارهای ایران، نبود قوانین پیشگیرانه کافی نیز بر تداوم جرمی تحت عنوان “اسیدپاشی” موید شده است.
هرچند در سال ۱۳۳۷ قانونی با موضوع مجازات بزه اسیدپاشی تصویب شده است و علاوه بر آن از عمومات قانون مجازات اسلامی هم می توان در جرم انگاری این عمل غیر انسانی بهره گرفت، اما شواهد و قرائن حکایت از ناکارآمدی قوانین موجود در پیشگیری از آن دارد.

اواخر اردیبهشت ماه ۹۸ پنج ماده از ۷ ماده طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان در جلسه علنی مجلس مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.

پس از اعمال اصلاحات در مواد این طرح نهایتا در تاریخ ۲۱ مهرماه ۹۸، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک جلسه علنی، طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را که از شورای نگهبان اعاده شده بود بررسی و اصلاح کردند.

در آبان ماه ۹۸ این قانون پس از تایید در شورای نگهبان، جهت اجرا به وزارت دادگستری ابلاغ شد.