درخواست وجه نقد از دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در بوکان+سند

فرستنده : حسین کفایت حقیقی

 مدیر دبیرستان “بنت الهدی” در شهر بوکان:

برای تامین امکانات موردنیاز دبیرستان باید 

هر دانش‌آموز باید ٥٠ هزار تومان وجه نقد به دبیرستان پرداخت نماید.

یکی از خانواده این دانش‌آموزان به آژانس کُردپا اعلام کرد: در این نامه قید گردیده که نباید وجه مورد نظر از ٥٠ هزار تومان کمتر باشد، اما به صورت شفاهی به دانش‌آموزان گفته شده، مبلغ باید بیش از یکصد هزار تومان باشد.

این منبع افزود: در صورت عدم تمکین به این خواست غیرقانونی مدیران دبیرستان بنت الهدی، ثبت نام دانش‌آموزان در سال جدید با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

از سوی دیگر و به گفته یکی از دانش‌آموزان، دبیرستان بنت‌الهدی فاقد امکانات آموزشی، بهداشتی و تفریحی است و هزینه کلیه تجهیزات مورد نیاز نیز برعهده‌ی خود دانش‌آموزان می‌باشد.

هر ساله با آغاز سال تحصیلی و به هنگام ثبت‌نام دانش‌آموزان و تحویل کارنامه تحصیلی آنان، از دانش‌آموزان مبالغی پول مطالبه و دریافت می‌شود که اینگونه اقدامات در مناطق کُردنشین ایران به یک اپیدمی مبدل گشته است.

همچنین مسئولان مدارس برای دریافت وجه نقد از دانش‌آموزان، دانش‌آموزان را تهدید به کم کردن نمرات امتحان و اخراج از مدرسه و محرومیت از تحصیل می‌کنند.

طبق ماده ٣٠ قانون اسلامی حکومت اسلامی ایران دولت موظف است امکانات تحصیل رایگان را برای همه دانش‌آموزان تا پایان دوره متوسطه فراهم کند.

به گفته فعالان فرهنگی، بازگو کردن این جمله که “دریافت وجه نقد از دانش‌آموزان غیرقانونی است” از سوی آموزش و پرورش به یک شعار تبدیل شده و باعث ایجاد اختلاف بین والدین دانش‌آموزان و مسئولان مدارس شده است و همچنین این فعالان بر این باورند، آموزش و پروش باید برای مجازات کسانی که به صورت اجباری از دانش‌آموزان وجه نقد دریافت می‌کنند، اقدام نماید. آژانس کردپا 12 خرداد
20289.jpg