شیرجه‌هایی که بازگشت ندارد/ غرق‌شدگی ۸ گلستانی را به کام مرگ کشاند

شیرجه‌هایی که بازگشت ندارد/ غرق‌شدگی ۸ گلستانی را به کام مرگ کشاند

ایسنا/گلستان هر ساله با فرا رسیدن فصل گرم سال، حادثه تلخ غرق‌شدگی به زندگی بسیاری از افراد پایان می دهد و متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ نفر در استان گلستان غرق شدند که هشت نفر از آنها فوت کردند.

هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و گرمای هوا حضور مردم به ویژه مسافران در اماکن تفریحی و محدوده رودخانه ها و آب‌بندان‌ها دوچندان می شود و متاسفانه یکی از معضلات جدی این فصل و تغییر دما، غرق‌شدگی است که روند افزایشی پیدا می کند.

با وجود آنکه اکثر مناطق تفریخی تابلو “شنا در این منطقه ممنوع است” وجود دارد اما متاسفانه لحظه‌ای بی احتیاطی موجب می شود تا این تفریح زودگذر به قیمت جان افراد تمام شود.

آمارها نشان می دهد میزان مرگ ناشی از غرق شدگی در شمال ایران بیش از سایر نقاط است و به نظر می رسد برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقاتی علاوه‌بر آنکه مردم باید احتیاط لازم را به خرج دهند و به اصطلاح “بی‌گدار به آب نزنند”، ایمن‌سازی محدوده استخرها و آب‌بندان‌ها نیز باید در دستور کار مسئولان و به ویژه صاحبان استخرها و آب‌بندان‌ها قرار گیرد.

گرچه سپردن مرگ شیرین هر انسانی به آب تلخ و دردناک است اما تلخی جان ستاندن کودکان بیشتر است، متاسفانه تحرک بیش از حد کودکان، کنجکاوی آنها و عدم درک صحیح از مخاطراتی که آنها را تهدید می کند بیش از سایر گروه های سنی مشاهده می شود و گاهی اوقات این رفتار کودکانه دردسرساز می شود و در این بین عدم مراقبت و نظارت صحیح والدین از فرزندان نیز موجب می شود تا در پی این بی‌احتیاطی نفس‌های کودکان اسیر آب شود.

به طور قطع آشنایی با فنون اولیه شنا و آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آن‌ها از ابتدایی‌ ترین الزامات قبل از شنا است و در کنار این مهم، فراهم کردن مکان های امن برای بازی کودکان یک تا چهار  سال که در روستاهای ساحلی یا در کنار رودخانه‌ها و کانال‌ها زندگی می‌کنند، تهیه یک مرکز مراقبت روزانه ایمن برای کودکان چهار تا هفت سال که در روستاهای ساحلی یا در کنار رودخانه‌ها و کانال‌ها زندگی می‌کنند، آموزش شنا و مهارت‌های ایمنی آب به کودکان سن مدرسه، آموزش مهارت امداد و نجات، وضع قوانین و نظارت بر اجرای قایقرانی از جمله مواردی است که برای پیشگیری از روند افزایشی آمار غرق‌شدگی باید مورد توجه قرار گیرد.

وجود آب‌بندان‌ها و رودخانه‌ها در گلستان موجب شده این استان هم از مرگ ناشی از غرق‌شدگی بی نصیب نماند و یکی از آخرین رخدادهای غرق شدگی در استان گلستان همین دو روز گذشته بود که جوان ۳۲ ساله‌ای که به همراه خانواده و اقوام خود به گلستان سفر کرده بود در سد کبودوال علی‌آبادکتول جان باخت.

فرد فوت شده که برای نجات جان فرزند یکی از بستگان خود داخل سد رفته بود نتوانست کودک را نجات دهد البته که کودک با کمک مردم حاضر در اطراف سد از مرگ نجات پیدا کرد اما تلاش‌ها برای نجات جوان ۳۲ ساله بی‌فایده بود.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: در سال گذشته غرق‌شدگی ۳۰ نفر به ما اعلام‌ ماموریت شد که متاسفانه از این تعداد ۱۹ نفر جان باختند و ۱۱ نفر نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.

علیرضا مقسمی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ نفر در استان گلستان غرق شدند که هشت نفر فوت کردند و ۹ نفر توسط همکاران‌ ما در اورژانس ۱۱۵ به اورژانس منتقل شدند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی حاکم در فصل تابستان و گرمای هوا پیش‌بینی می شود این آمارها رو به افزایش باشد و رکورد بزند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی، مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی گلستان، ایمن‌سازی و محدودسازی محدوده چاه ها، استخرهای کشاورزی و آب‌بندان‌ها و حصارکشی و نصب هشدار لحظه ای را برای پیشگیری از غرق شدن افراد ضروری دانست و یادآور شد: صاحب هر استخر و آب‌بندان در قبال دیگران مسئول است و باید نسبت به ایمن‌سازی استخر یا آب‌بندان خود اهتمام ورزد.

مقسمی از مردم خواست از شنا در رودخانه ها آب‌بندان‌ها سدها و آب‌هایی که بالقوه خطرناک هستند پرهیز کنند چراکه شدت آب و بستر رودخانه مشخص نیست و ممکن است بستر آن گل و لای باشد.