مراسم چهلم آرمیتا گراوند روز چهارشنبه در «بهشت زهرای تهران» برگزار می‌شود

۱۴ آذر ۱۴۰۲ ایران اینترنشنال

خانواده آرمیتا گراوند از برگزاری مراسم چهلم او در روز چهارشنبه ۱۵ آذر بر سر مزار او در «بهشت زهرای تهران» خبر دادند. شماری از خانواده‌های دادخواه، خبر برگزاری مراسم او را در شبکه‌های اجتماعی باز‌نشر کردند.

آوا گراوند، خواهر آرمیتا، در استوری اینستاگرام خود نوشت مراسم چهلم او از ساعت ۱۵ در قطعه ۹۹ «بهشت زهرای تهران» آغاز می‌شود.

او روز ۱۳ آذر در یک استوری اینستاگرامی نوشت که یک روز وقتی آرمیتا «با موهای باز و قشنگش» بیرون می‌رفته، پدرشان از او خواسته «رعایت کند» چون نگرانش بوده اما آرمیتا در پاسخ گفته روزی می‌رسد که به موهایش افتخار کنند.

آوا گراوند در ادامه نوشت: «آرمیتا، قلبم، آن روزی که گفتی رسید و امروز روزی است که ما به تو افتخار می‌کنیم.»

آرمیتا گراوند، نوجوان ۱۶ ساله‌ای بود که روز ۹ مهر بر اساس برخی گزارش‌ها و روایت‌ها، در ایستگاه متروی شهدای تهران به دلیل حمله یک زن چادری بی‌هوش شد، به کما رفت و پس از ۲۸ روز بستری بودن در بیمارستان نظامی فجر، در روز ششم آبان جان باخت.

او دانش‌آموز کلاس یازدهم هنرستانی در تهران بود و هنگامی که بی‌هوش شد، در راه مدرسه بود. برخی منابع زن چادری حمله‌کننده به او را نیروی حجاب‌بان و برخی دیگر، از آتش به اختیارهای حامی حکومت معرفی کردند.

مراسم خاک‌سپاری آرمیتا روز هفتم آبان با وجود جو امنیتی سنگین با حضور جمعی از شهروندان در «بهشت زهرا» برگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها، هنگام قرائت قرآن برای دفن آرمیتا، تعدادی از زن‌های شرکت‌کننده در مراسم فریاد «آرمیتا روحت شاد» و «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده» سر دادند.

پس از پایان مراسم خاک‌سپاری، ماموران به سمت افرادی که شعار دادند حمله و آنان را بازداشت کردند.

اواخر آبان امسال سایت بیدارزنی در گزارشی به افزایش اعمال فشار بر زنان و سرکوب آن‌ها از سوی حکومت پس از قتل حکومتی آرمیتا گراوند و خاک‌سپاری‌اش در روز هفت آبان پرداخت و نوشت ۶۲ زن در این مراسم بازداشت و به زندان‌های اوین و قرچک منتقل شدند.

جلسه دادگاه دست‌کم ۱۴ نفر از زنان بازداشت شده حاضر در زندان قرچک تنها یک هفته پس از بازداشت در تاریخ ۱۵ آبان برگزار شد.

در میان افراد بازداشت‌شده زنانی از تشکل‌های دانشجویی، وکیل‌ها و خانواده‌های دادخواه حضور داشتند.

نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر که در مراسم خاک‌سپاری آرمیتا گراوند در روز هفتم آبان بازداشت شد روز ۲۳ آبان در نامه‌ای به تشریح چگونگی بازداشت خود و ۴۲ تن دیگری پرداخت که به دادسرای اوین منتقل شدند.

به گفته ستوده، ماموران امنیتی او و منظر ضرابی، از مادران دادخواه ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران را «روی زمین کشیدند، بردند، سوار ماشین وَن کردند» و به پای او شوکر زدند.

ستوده و ضرابی در حالی از «بهشت زهرای تهران» به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند که حاضر به سر کردن حجاب اجباری نشدند.

پس از انتشار خبر جان باختن آرمیتا گراوند، شهروندان در شامگاه ششم آبان‌ در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، کرج و شیراز به سر دادن شعارهایی مانند «مرگ بر حکومت بچه‌کش» پرداختند.

۴۰ روز پس از اتفاقی که شهروندان از آن با عنوان «قتل حکومتی» یاد می‌کنند، فراخوان‌هایی برای حضور بر مزار آرمیتا در روز چهارشنبه منتشر شده است.

گوهر عشقی، مادر دادخواه ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس کشته شده به دست جمهوری اسلامی، نوشت: «بچه‌هایمان، عزیزانمان، قهرمانان جاوید ما که جان شیرینشان توسط خونخوارهای [علی] خامنه‌ای گرفته شد، فراموش نکنیم.»