بهائیان در کشور خود از حق تحصیل برخوردار نیستند

ماده ی 1 اعلامیه جهانی حقوق بشر

تمام ابنای بشر آزاد زاده شده و در حرمت و حقوق با هم برابرند. عقلانیت و وجدان به آنها ارزانی شده و لازم است تا با یکدیگر برادرانه رفتار کنند.

ماده ی 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر

همه انسانها بی هیچ تمایزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا هر عقیده ی دیگری، خاستگاه اجتماعی و ملی، دارایی، محل تولد یا در هر جایگاهی که باشند، سزاوار تمامی حقوق و آزادیهای مطرح در این «اعلامیه»اند. به علاوه، میان انسانها بر اساس جایگاه سیاسی، قلمروقضایی و وضعیت بین‌المللی مملکت یا سرزمینی که فرد به آن متعلق است، فارغ از اینکه سرزمین وی مستقل، تحت قیمومت، غیرخودمختار یا تحت هرگونه محدودیت در حق حاکمیت خود باشد، هیچ تمایزی وجود ندارد.

طی حمله ماموران امنیتی به خانه‌های کارکنان و استادان موسسه آموزشی بهاییان “بی‌آی‌‌اچ‌ای” و بسته شدن این دانشگاه که همراه بود با بازداشت دست‌اندرکاران، جوانان بهای در خرداد سال ۱۳۹۰ آخرین تکیه‌‌گاه تحصیلی خود را از دست دادند.

جامعه بهاییان ایران در کنار فشارهای اجتماعی و امنیتی، با تبعیض‌‌‌‌‌‌آموزشی در دانشگاه‌ها نیز روبرو هستند وعلیرغم اینکه از حق ورود به دانشگاه‌های ایران برخوردارند اما در سال‌های آغازین و یا ترم‌های واپسین تحصیل، تنها به دلیل مذهب خود از دانشگاه اخراج می‌شوند.

و در آخرین مرحله ماموران اداره اطلاعات شهرستان آباده، بدون  هیچ گونه حکم رسمی فرشید رستگار و چند تن از دانشجویان بهایی که در منزل وی در حال درس خواندن بودند را بازداشت کرده اند

قابل ذکر است فرشید رستگار به جوانان بهایی که در شهرستان آباده مشغول تحصیل در دانشگاه اینترنتی بهاییان ایران موسوم به علمی آزاد هستند، کمک و راهنمایی می‌کرده است.

اعضای نمایندگی دانمارک کانون دفاع از حقوق بشر در ایران ضمن محکوم نمودن این گونه رفتارهای ضد حقوق بشری نسبت به هم وطن های بهائی، خواستاره برابری حقوق تمام شهروندان در ایران میباشند

563

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران

نمایندگی دانمارک