قضاوت با شما

آمار های ضد و نقیض مسئولان نظام آموزشی در جمهوری اسلامی

بهروز معزی  Behrouz Moezi

آقای محمد مهدی زاده معاون آموزشی سازمان نهضت سوادآموزی: براساس اعلام مرکز آمار و سرشماری در سال ۱۳۹۰، تعداد ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۷۱۲ نفر بیسواد مطلق در کشور داریم. از این تعداد بیسواد، سه میلیون و ۴۵۶ هزار و ۱۸۱ نفر در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال که گروه هدف ما برای سوادآموزی هستند، بی سواد مطلق اعلام شده اند. البته در این آمار اعلام شده است که ۶۰۰ هزار نفر میزان سوادشان را اظهار نکرده اند که ممکن است ۱۰ تا ۱۵ درصد از این ۶۰۰ هزار نفر هم بیسواد باشند.

http://alef.ir/vdcg3t9qyak9ux4.rpra.html?174269     ۵ دی ۱۳۹۱ 

و در پاسخ به این سئوال که معیارهای تعریف شده سواد برای افراد چیست؟ میگوید:

از نظر مرکز آمار افرادی که سواد خواندن،نوشتن و حساب کردن داشته باشند، با سواد تلقی می شوند. یک معیار دیگر را نیز در معیارهای فرد با سواد قرار دارد که آن هم روخوانی قرآن کریم است که افراد در صورت داشتن چنین توانایی هایی باسواد تلقی می شوند.

 «خوب بخاطر دارم  در همسایگی ما  زن و شوهر کهنسالی را که حتی ک بار به اکابر هم نرفته بود ند اما  سوره های مختلف قرآن ( یاسین، الرحمان، فاتحه، ناس، فلق، اخلاص و… یا زیارت عاشورا و سایر دعایا ها)  را از حفظ میخواند ند»

بخش دردناک این مصاحبه  در پاسخ به  سئوالی است در مورد چگونگی « سیاستهای تشویقی  » است.

از شما دعوت میکنم به متن کامل این پرسش و پاسخ توجه فرمائید: سایت الف سه شنبه  ۵ دی ۱۳۹۱ 

خب شما به سیاستهای تشویقی اشاره کردید. آیا سازمان نهضت سوادآموزی این برنامه ها را اجرا کرده است؟

سازمان نهضت سوادآموزی اکنون این سیاست های تشویقی را تدوین کرده و پس از بررسی در آموزش و پرورش به هیات دولت ارسال کرده است. اما هنوز این سیاست ها به تصویب هیات دولت نرسیده است.

توضیحات بیشتری درباره این سیاست های تشویقی تدوین شده می دهید؟

تا زمان تصویب آیین نامه نمی توان جزئیات این سیاستها را اعلام کرد. اما در کل می توان گفت که برخی معافیت ها را برای مثلاً کارفرمایانی که به کارگران خود سواد یاد می دهند یا سوادآموزانی که خود مشتاق به تحصیل هستند در نظر گرفته ایم. از سوی دیگر نیز برای افراد بی سوادی که تمایلی به شرکت در کلاس های سوادآموزی از خود نشان نمی دهند، برنامه هایی درنظرگرفتیم که این افراد از برخی خدمات دولتی محروم شوند تا به این ترتیب بتوانیم به نوعی همه را به سوی سوادآموزی جذب کنیم…..

بهتر بود خبرنگار محترم در مورد سیاست های تنبیهی  دولت پرسش میفرمودند ، چرا که محروم نمودن افراد از برخی خدمات دولتی تشویق  به حساب نمی اید ، آقای مهدی زاده باید بپذیرند که خدمات دولتی یک از وظیف دولت جمهوری اسلامی  است و حق مسلم آنان، ایشان آنچنان سخن میرانند که گویا قرار است از ملک طلق پدری خویش ببخشند، این نمته غیر قابل انکار است که مسئولان نظام جمهوری اسلامی و در هر پست مقامی که باشند ملت ارا و بویژه  افراد نیازمند را مزاحمی میدانند برای کسر میزان چپاوول حق و حقوق آنان،  بویژه در مناطق محروم .

آقای مهدی زاده در بخشی از این مصاحبه ناچار به اعتراف شده و در پاسخ به پرسش  جایگاه ایران در سوادآموزی در دنیا چگونه است؟ گفته اند

با توجه به اینکه سایر کشورها نیز برای ریشه کنی بی سوادی تلاشهای زیادی انجام می دهند، می توان گفت که جایگاه ایران در دنیا خیلی رضایت بخش نیست و براساس آمار یونسکو ایران در بین ۱۳۰ کشور رتبه ۸۷ را دارد و  ایران در بین ۲۴ کشور منطقه، رتبه ۱۷. هم اکنون در کشورهایی همچون ترکمنستان، آذربایجان، و تاجیکستان آمار بیسوادی صفر است.

 آقای مهدی زاده در  وبسایت های هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی و خبرگزاری تسنم که بترتیب در  تاریخ های  دوشنبه 11 خرداد 1394 و  ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ انتشار یافته است نیز نرخ بیسوادی در کشور را 15 درصد اعلام  داشته و ضمن اینکه میگویند  در سال تحصیلی 93-94 یک میلیون و 400 هزار نفر دانش آموز 6 تا 8 سال در هیج یک از مدارس کشور ثبت نام نکرده اند، می افزایند پارسال 67 هزار کودک ابتدائی از مدارس ترک تحصیل کرده اند که 20 درصد از این آمار مربوط به استان سیستان و بلوچستان و 1050 نر از آنان مربوط به استان اصفهان است.   http://www.payamedanesh.com/news.php?id=5383

اما:  وبسایت جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر در تاریخ یکشنبه 1 شهریور 1394 مینویسد: آقای عطاءالله سلطانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام داشته اند بیش از 9میلیون ایرانی بی‌سوادند، وی با اشاره به بیسوادی ۹ میلیون و ۶۰۰هزار نفر در ایران گفت:  آمار موجود در زمینه بی سوادی بسیار بالاست.و این رقم برای کشوری مانند ایران فاجعه محسوب می شود و در حال حاضر انسداد بی سوادی بالای ۹۸ درصد است.

شما قضاوت کنید

2میلیون؟ 9 مییلیون؟ پانزده در صد؟ یا صد در صد دروغ محض؟

بهروز معزی