کودک آزاری در صدر تماس های اورژانس اجتماعی قزوین قرار دارد

لیدا اشجعی  25/04/1396

 

به گزارش ایرنا، بهاره رحمانی شنبه شب در نشست مطبوعاتی در جمع اصحاب رسانه استان از طلاق و اعتیاد به عنوان مهم ترین آسیب های اجتماعی در جامعه یاد کرد و افزود: اورژانس اجتماعی که مانع تبدیل شدن مشکلات به بحران می شود در حوزه های مرکز مداخله های بحران فردی و خانوادگی و خدمات اجتماعی فعالیت دارد.
وی با بیان اینکه خط 123 یا اورژانس اجتماعی از سال 87 با هدف رسیدگی به مسائل کودک آزاری پایه گذاری شد، اضافه کرد: این مرکز اکنون به افراد آسیب دیده و در معرض خطر در موضوع های همسر آزاری، کودک آزاری، طلاق، اعتیاد، کودکان کار و خیابانی و نیز معلول آزاری خدمات می دهد.
رحمانی، یکی از اهداف مهم اورژانس اجتماعی را مداخله های روانی-اجتماعی قبل از مداخله قضائی و انتظامی دانست و ادامه داد: این مساله در پیشگیری از وقوع جرم و قضازدایی نقش مهمی ایفا می کند.
وی اضافه کرد: اورژانس اجتماعی در مداخله موثر به منظور کاهش جرائم، جلوگیری از تشدید بحران و آسیب های اجتماعی، کاهش صدمه بر اقشار در معرض آسیب و نیز جایگزینی مداخله های روانی – اجتماعی قبل از مداخله قضائی و انتظامی نیز تلاش مضاعف دارد.
به گفته وی،اولویت کاری این واحد رسیدگی به موارد کودک آزاری از جمله آسیب جسمی، فکری، جنسی، سوء استفاده، بی توجهی و بدرفتاری با کودکان زیر 18 سال است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان قزوین یادآور شد: بیشترین کودک آزاری ها در سنن پایین، به ویژه سه تا چهار سال دیده می شود زیرا کودک در این سن توانایی و قدرت لازم برای دفاع از خود ندارد.
وی با اشاره به خدمات دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی، تاکید کرد: از جمله فعالیت های مهم این دفتر راه اندازی تیم های سیار مداخله، خانه های سلامت دختران، بازپروری زنان و دختران آسیب دیده یا در معرض آسیب و کودکان خیابانی، حمایت از افراد مبتلا به اختلال هویت جنسی و مداخله در خانواده به منظور کاهش طلاق است.
رحمانی با اشاره به وجود انواع کودک آزاری، اظهار کرد: این مهم شامل آزار جسمی، جسمی و روانی و نیز غفلت است و بیشتر آزار کودکان توسط پدران صورت گرفته و مهم‌ترین علت کودک آزاری نیز مربوط به موضوع اعتیاد والدین است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در موارد حاد کودک آزاری، ردپای اعتیاد و استفاده از موادمخدر وجود دارد از این رو انجام اقدام پیشگیرانه به ویژه اعتیاد به موادمخدر شیمیایی و روان گردان‌ها ضرورت دارد.
رحمانی ادامه داد: در واقع خدمات اورژانس اجتماعی به سلسله اقدام های تخصصی اطلاق می‌شود که توانایی و مهارت فرد را در حل بحران افزایش داده و موظف است به تمام آسیب ‌دیدگان خدمات ارائه کند.
معاون امور اجتماعی اداره‌کل بهزیستی قزوین یادآور شد گفت: در استان قزوین 11 هزار نفر در معرض آسیب‌های اجتماعی ساکن در محلات محروم شناسایی شده اند.
وی اضافه کرد: به دلیل گسترش شهرنشینی، افزایش مهاجرت و فقر، کاهش فرصت‌های اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک سکونت گاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی از رشد برخوردار بوده و به علتی برای ایجاد آسیب های اجتماعی تبدیل شده است.
رحمانی اضافه کرد: با راه اندازی این پایگاه‌ ها امکان شناسایی مشکلات و آسیب‌های اجتماعی در محله های آسیب پذیر با سهولت و با جامعه هدف بزرگتری فراهم شده است.
وی در خصوص جمع‌آوری و ساماندهی کودکان کار نیز با بیان اینکه این اقدام برعهده سازمان بهزیستی نیست، افزود: براساس مصوبه هیات وزیران، 11 دستگاه به صورت مستقیم در مورد موضوع کودکان کار دخیل هستند که در این میان سازمان بهزیستی تنها مسئولیت شناسایی کودکان کار را برعهده داشته و جمع‌آوری آنها جزو وظائف بهزیستی نیست.
این مسئول یادآور شد: کودکان کار به افراد زیر 18 سال اعم از دختر و پسر اطلاق می‌شود که در شهرهای بزرگ برای ادامه بقای خود مجبور به کار یا زندگی در خیابان هستند.
رحمانی در پایان گفت: مراکز نگهداری این کودکان شامل مرکز کودکان خیابانی سطح 2 با اقامت کوتاه‌مدت است که براساس وظایف قانونی، کودکان خیابانی را پذیرش کرده و نگهداری موقت آنها را حداکثر تا 20 روز برعهده خواهند داشت.
7389*3013
خبرنگار: نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی